Specialist in tuin en dier investeert in ontwikkeling van medewerkers
‘De toekomst van Welkoop ziet er mooi uit. We zijn een onderscheidende winkel met een unieke positie in het retail landschap. Goed opgeleide medewerkers en managers maken hierbij het verschil!’ Teun van Zoggel, Welkoop’s HR-manager steekt bewust veel tijd en energie in het opleiden en ontwikkelen van de medewerkers. Triple Blended spreekt met hem tijdens de laatste fase van de speciaal voor Welkoop ontwikkelde Management Leergang.
door Cick Geers
Maar liefst 152 vestigingen van Welkoop zijn er in ons land te vinden. Ruim negentig daarvan zijn in handen van franchise-ondernemers; de overige zestig zijn ‘eigen’ winkels, die geleid worden door managers in loondienst van Welkoop. De formule is ooit ontstaan vanuit agrarische coöperaties en gedurende de achterliggende jaren doorontwikkeld tot een brede consumentenformule. Het assortiment in de winkels bestaat uit tuin- en diergerelateerde artikelen, aangevuld met buitenkleding, schoenen en laarzen. Binnenkort start Welkoop met een ‘dierenpunt fit & gezond’, waar bezitters van huisdieren terecht kunnen voor voedingsadvies, een gezondheidscheck of kleine behandelingen voor hun huisdier.
‘Onderdeel van de Welkoop-formule is dat we alle vestigingen ondersteunen bij het ontwikkelen van zowel de medewerkers op de verkoopvloer, als de manager cq. ondernemer in de winkel.’, vertelt Van Zoggel. ‘Deze ontwikkeling focust zich naast vakinhoudelijke aspecten ook op de communicatie naar de klant. Bij onze ondernemers zien we dat het opleiden en ontwikkelen een belangrijke bijdrage levert aan hun bedrijfseconomische positie. De medewerkers vormen de wortels van de organisatie. Het is van groot belang dat zij een goede voedingsbodem hebben! Opleiden en trainen zijn wat ons betreft, om maar even in vakjargon te blijven, uitstekende meststoffen!, lacht de enthousiaste HR-manager.
In 2014 besloot de organisatie tot het ontwikkelen van een Management Leergang. ‘We kwamen in contact met Triple Blended en hebben hen onze wensen en ideeën voorgelegd. Wij geloven in een integrale aanpak waarbij alle aspecten van verkoop, management en ondernemerschap aan de orde moeten komen. Daarnaast vinden we het erg belangrijk dat de opleiding lang cyclisch plaatsvindt en voor iedereen toegankelijk is. Niet iedereen binnen onze organisatie beschikt immers over dezelfde achtergrond.’ Triple Blended stelde voor Welkoop vervolgens de Management Leergang samen; een ontwikkelprogramma dat meerdere jaren beslaat en volledig als maatwerk is aangeboden aan Welkoop.
‘Dat maatwerk betreft niet alleen het complete programma’, gaat Teun van Zoggel verder. ‘Ook de trainingen zelf zijn maatwerk. Zo kunnen onze deelnemers in de huidige fase van de Leergang kiezen uit een trainingsaanbod dat perfect aansluit bij hun specifieke behoeften. Iedereen heeft de basisopleiding (fase 1) gevolgd waarin aandacht is besteed aan het verkennen en inventariseren van processen en stromen in de winkel. In de tweede fase is een plan van aanpak voor de winkel gemaakt en zijn daar doelen aan gekoppeld. In de derde fase, waarin de deelnemers nu zijn aangekomen, gaat iedereen op het gebied verder waar hun interesse en/of aandachtspunten liggen. En dat kan dus per persoon heel erg verschillen.’ Ook over de combinatie klassikaal- en online trainen is Teun enthousiast. ‘De trainingen worden gegeven in kleine groepen van maximaal 12 personen. De voorbereidingen vinden in een speciale Welkoop online leeromgeving plaats. Tijdens de training leren de deelnemers niet alleen van de aangeboden theorie maar ook van elkaar! Er is ruimte om te discussiëren en ervaringen te delen. De reacties zijn positief! Onze mensen ervaren de ontwikkeling die zij doormaken als waardevolle bijdrage aan het behouden van hun en onze unieke positie op de markt!’