Uitstekend

beoordeeld met 8,3

Woonboulevard Oldenzaal: groots in alle opzichten

Meubelbedrijf maakt, met behulp van coaching en training,  mooie ontwikkeling door.

Een prachtig familiebedrijf met een historie waar je ‘u’ tegen zegt. Bijna tachtig jaar geleden opgericht door Gerrit en Maria van Gils, groeide het bedrijf uit tot een echt interieurparadijs, waar je als woonliefhebber met gemak een hele dag kunt doorbrengen. 60.000 m2, 24 woonspeciaalzaken op het gebied van keukens, slapen en wonen. Van trendy design tot klassiek, van exclusief tot leenbakker en alles daar tussenin. Sinds enkele maanden werkt Woonboulevard Oldenzaal samen met Gerrit Jan Bargeman van triple blended. ‘We zochten en vonden in hem de daadkracht en het oplossend vermogen waar ons bedrijf naar op zoek was’.

woonboulevard oldenzaal

door Cick Geers

Aan het woord is Erwin Wilmink, Financieel Manager van het Twentse bedrijf. Erwin verbond zich zeven jaar geleden aan Woonboulevard Oldenzaal, dat toen nog de naam Van Gils Woonpromenade droeg. ‘Het was een lastige tijd, de financiële crisis was volop aan de gang en net zoals nagenoeg alle retailers in Nederland, had ook de Woonboulevard het niet gemakkelijk. Ik ben destijds gekomen om de familie tijdelijk te ondersteunen op financieel gebied. Een oorspronkelijk kortere opdracht, die inmiddels dus wat langer duurt’, lacht Erwin. Volgens de financieel expert is er een simpele verklaring voor zijn huidige aanwezigheid: ‘Woonboulevard Oldenzaal is gewoonweg een erg leuk bedrijf. Dynamisch, prikkelend, in een uitdagende branche, groot qua oppervlakte en structuur, maar met alle gezelligheid en betrokkenheid van een kleine organisatie. Ik voel me er helemaal thuis!’

LOSSE EINDJES
Na aanpassing van de naam en enkele wijzigingen in de managementstructuur, kwam het bedrijf na de crisis weer in rustiger vaarwater. ‘We konden ons weer op andere zaken focussen, zoals bijvoorbeeld het trainen en coachen van medewerkers’, gaat Erwin verder. ‘We kwamen tot de conclusie dat we op dat gebied nog wat losse eindjes hadden en slagkracht misten. De Coronacrisis bevestigde voor ons eveneens dat er een nieuwe situatie ontstaan was en we daarop in moesten spelen.  Na een gesprek met Maria Boelens van triple blended, hebben we besloten in te zetten op de Triple Groei Formule. We maakten kennis met Gerrit Jan Bargeman, het klikte en we zijn gestart met wat we intern “het nieuwe werken’’ noemen’.

Gerrit Jan coacht de bedrijfsleiders en startte samen met hen met het aanscherpen van enkele basiszaken: overlegstructuur, verslaglegging e.d. Het is fijn om te merken dat de daadkracht van Gerrit Jan meteen aanslaat. Er worden stappen gezet, verbeteringen aangebracht’.Erwin legt uit dat Woonboulevard Oldenzaal eigendom is van de broers Gerie en Martin van Gils; beiden zoon van oprichter Gerrit. Gerie heeft nog steeds de dagelijkse leiding en wordt hierin ondersteund door Erwin. Zijn oudere broer Martin geniet van zijn pensioen en is wat meer op de achtergrond. Daarnaast werkt de onderneming in de winkels met twee bedrijfsleiders, waaronder een zoon van Martin. Elk van deze bedrijfsleiders heeft een aantal eigen formules onder zich (naast franchise formules als Trendhopper, Superkeukens, Riviera Maison, Xooon, Montèl en Profijt, kent de woonboulevard ook winkels die opereren onder de naam van Van Gils: Van Gils Klassiek Wonen, Van Gils Comfortplein, Van Gils Modern Wonen, Van Gils Slapen en Van Gils Lifestyle, red.).

GROEIEN ALS WERKGEVER
Inmiddels heeft er onder de collega’s van Woonboulevard Oldenzaal ook al een medewerkerstevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. ‘We wilden daarbij natuurlijk heel graag van de medewerkers horen wat we goed doen, maar vonden het óók heel belangrijk dat aangegeven werd waar onze verbeterpunten als werkgever liggen. Zitten we op het goede spoor? Welk beeld heb je, als medewerker, van de organisatie? Hoe tevreden ben jij over je werk en ons als werkgever?’, licht Erwin het onderzoek toe. ‘Met de uitkomsten kunnen we op pad om nog verder te verbeteren, de basis te versterken, onze commerciële slagkracht te vergroten en als werkgever groter te groeien. En dan heb ik het over “groter” in de zin van energie en leiderschap. Qua winkel zijn we dat natuurlijk al, voegt Erwin er met een glimlach aan toe.

GERRIT JAN DOET HET GEWOON
De inzet van de coach heeft duidelijk toegevoegde waarde. Erwin knikt, leunt even naar achteren en zegt dan: ‘Gerrit Jan ‘doet het’ gewoon, hij is daadkrachtig, lost op, gaat met zaken aan de slag en is buiten dit alles, bijzonder integer. Hij is voor ons momenteel op diverse onderdelen de olie in de machine. Het gemak waarmee hij contact legt met alle lagen binnen onze organisatie is opvallend. Zijn ‘coach-knop’ staat altijd aan. Dat is bijzonder; zonder dat je ervan bewust bent, word je gecoacht door hem’. Dat gebeurt niet alleen lager in de organisatie, maar ook gewoon bij ons in de top. En dan breeduit lachend: ‘bij die man zit coaching gewoon in iedere vezel van zijn lijf; hij IS coach!’

logo

De weg die Woonboulevard Oldenzaal is ingeslagen is er één van verbetering en verandering. ‘We weten allemaal dat veranderen moeilijk is, maar wanneer je inziet en merkt dat verandering tot verbetering leidt, wordt het al makkelijker. Dan kun je gaan groeien en dat is waar we mee bezig zijn als organisatie: we zijn dan niet alleen meer groot in oppervlakte en assortiment, maar ook groter als bedrijf en werkgever. Een grootse ontwikkeling, toch?’

Vrijblijvend advies ontvangen

Liever eerst kort contact

Neem contact op voor vrijblijvend advies

Recente projecten